Treceți la conținutul principal

O zi în mijlocul naturii - Atelier demonstrativ pentru profesori în „Poiana cu jocuri”, activitate Erasmus

1 septembrie 2025. Activitățile acreditării Erasmus “Better together with Erasmus+” de la Școala Gimnazială Peter Thal au început acest an cu o activitate din cadrul obiectivului - competențe de dezvoltare durabilă pentru profesori și elevi. Sub îndrumarea doamnei Ioana Vașoti, de la CENTRUL EUROPE DIRECT Râșnov, cadrele didactice din școala noastră au avut ocazia să exploreze traseul tematic “Poiana cu jocuri - descoperă pădurea și Pactul verde european”, o resursă foarte potrivită pentru activități în Săptămâna Verde. Am urcat împreună spre Poiana Schleif, unde am participat cu entuziasm la exerciții practice, discuții aplicate și jocuri de observație și colaborare. Am început cu un scurt instructaj despre siguranța deplasării prin pădure și protecția în fața riscurilor, dar și cu recomandări despre păstrarea curățeniei și respectul pentru mediu.

Prima activitate a fost un joc senzorial: cu mâinile la spate, am primit pe rând câte un obiect natural pe care trebuia să îl identificăm doar prin atingere. Am lucrat în mai multe runde, pasând obiectele colegilor și încercând să memorăm textura și forma. La final, am discutat despre fiecare obiect în parte: conuri de molid și de brad, conuri de pin, ghinde de stejar și alune — toate prilej de a învăța despre semințe, răspândirea lor și rolul în ecosistem.



Imediat după acest exercițiu, am avut parte de un joc scurt și dinamic: fiecare dintre noi a primit câte un ou de plastic în care se afla un mic obiect (zahăr, bețișoare de chibrit și altele). Prin scuturare, obiectele produceau sunete diferite, iar sarcina noastră a fost să ascultăm cu atenție și să ne grupăm în echipe pe baza asemănării sunetelor. Activitatea a stimulat concentrarea și capacitatea de a sesiza detalii subtile, pregătindu-ne pentru intrarea în pădure și exercițiile următoare.

Drumeția spre poiană a fost presărată cu descoperiri interesante. Am observat urme de căprioare, frunze și fructe specifice pădurii și am discutat despre biodiversitatea întâlnită. Tot drumul a fost o ocazie de a privi cu atenție natura și de a transforma fiecare pas într-un exercițiu de observație.



Ajunși în poiană, am găsit panouri și materiale informative puse la dispoziție de Centrul SCHUBZ, în parteneriat cu Europa Direct, Asociația Mioritics și Ocolul Silvic. Informațiile despre mediu, poluare și conservare au fost un bun punct de plecare pentru reflecții despre cum putem aduce temele de mediu în lecțiile noastre.
A urmat o sesiune de brainstorming, unde am discutat despre cum ne imaginăm „Săptămâna Verde”, ce tipuri de activități pot fi desfășurate în natură și cum se pot adapta acestea la nevoile elevilor. Fiecare cadru didactic și-a împărtășit ideile și perspectivele, rezultând o paletă variată de abordări.
Un moment aparte a fost cel de liniște și atenție conștientă: cu ochii închiși, am numărat pe degete pentru a ne calma și am ascultat sunetele pădurii — foșnetul frunzelor, ciripitul păsărilor, ploaia măruntă. La final, am discutat împreună despre ce am auzit și despre cum putem folosi astfel de exerciții pentru a cultiva concentrarea și starea de bine la clasă.
În continuare, am intrat într-un joc interactiv, numit „Arca lui Noe”. Fiecare a primit un bilețel cu numele unui animal și, prin gesturi sau sunete, trebuia să își găsească perechea. Atmosfera a fost ludică și energică, antrenând comunicarea non-verbală și spiritul de colaborare.





O altă activitate a fost jocul „Adevărat/Fals”. Ne-am împărțit în două linii paralele și, la fiecare afirmație rostită, trebuia să reacționăm rapid. Dacă răspunsul la afirmația respectivă nu era corect, partenerul din față încerca să ne prindă și inversa dacă răspunsul era corect. Exercițiul a îmbinat atenția, gândirea critică și reacția rapidă.


Am avut și un moment muzical inedit: ni s-a prezentat un instrument realizat din bucăți de lemn, asemănător unui xilofon natural, care scotea diferite tonalități. Am discutat despre sunet, vibrație și cum putem folosi astfel de resurse improvizate în activități interdisciplinare. De asemenea, au fost puse la dispoziție materiale cu frunze și metode simple de identificare, utile pentru a crea ierbare sau pentru a organiza tururi tematice cu elevii.
Deși pe tot parcursul zilei ploaia a fost prezentă, uneori măruntă și constantă, ea nu a oprit activitățile, ci a devenit parte din experiență. Ne-a învățat să ne adaptăm și să vedem natura în autenticitatea ei, cu toate provocările pe care le aduce.
Am încheiat ziua cu o rundă de reflecții: ce ne-a plăcut cel mai mult, ce idei luăm cu noi și ce putem adapta în sala de clasă. A fost un moment valoros de împărtășire și de conectare, care a pus în lumină faptul că experiențele trăite în natură se transformă în resurse bogate pentru activitatea educațională de zi cu zi.