Treceți la conținutul principal

“Zero toleranță în fața bullyingului” - colaborare cu “Edu Zece Plus” în cadrul acreditării Erasmus

În cadrul programului Săptămâna Verde (22-23 octombrie) a fost derulată o activitate de psihoeducație având ca temă fenomenul de bullying și strategii de prevenire și contracarare a acestuia, susținut de psiholog Mioara Țârulescu de la “Edu Zece Plus” cu titlul “Zero toleranță în fața bullyingului”.  Activitatea face parte din proiectul Erasmus “Better together with Erasmus+”, proiect care are printre obiective dezvoltarea de strategii anti-bullying pentru copiii din școală. La ateliere au participat 6 clase (VII A, VII B, VII D, VIII A, VIII B, VIII C), selectate datorită frecvenței ridicate a situațiilor conflictuale semnalate.




Obiectivele urmărite au fost:

  • Creșterea gradului de conștientizare asupra fenomenului de bullying.

  • Promovarea toleranței, a acceptării diferențelor și a valorilor pozitive.

  • Identificarea unor modalități de gestionare a situațiilor conflictuale.

  • Încurajarea elevilor să caute sprijin din partea adulților (diriginte, părinți, consilier școlar).

Activitatea s-a desfășurat sub forma unor ateliere interactive, care au îmbinat discuțiile libere cu exercițiile practice. Elevii au avut ocazia să exploreze mai multe teme importante, printre care definirea fenomenului de bullying, înțeles ca o acțiune intenționată și repetată de provocare a suferinței altor persoane. În continuare, s-a discutat despre motivele care îi determină pe agresori să recurgă la astfel de comportamente, precum dorința de a atrage atenția, de a obține validare sau de a-și consolida statutul de lider în grup.

Un moment important al activității a fost analiza impactului pe care bullying-ul îl are asupra victimelor, dar și a rolului pe care martorii îl pot juca în prevenirea și descurajarea acestor comportamente. Elevii au descoperit mecanisme de apărare psihologică, cum ar fi „scutul mental”, prin care pot înțelege că jignirile și atacurile verbale vorbesc, de fapt, despre agresor și nu despre persoana vizată.

Au fost evidențiate câteva mesaje cheie care i-au încurajat pe elevi să reflecteze asupra propriei atitudini: bullying-ul nu este un comportament acceptabil sau „cool”, diferențele dintre oameni ne definesc ca ființe umane, iar adevărata forță se exprimă prin inteligență, nu prin agresivitate. De asemenea, au fost prezentate modalități concrete de reacție, precum raportarea cazurilor către adulți, exprimarea dezaprobării față de comportamentele agresive și sprijinirea victimelor prin prietenie, empatie și solidaritate.





Concluzii:

În urma activității, elevii au înțeles că toleranța, acceptarea diferențelor și respectul reciproc reprezintă alternative sănătoase la comportamentele violente sau de excludere. Întâlnirea a contribuit la dezvoltarea unui climat pozitiv în cadrul grupului și la responsabilizarea elevilor față de propriile acțiuni. Totodată, s-a observat o creștere a gradului de implicare în discuții, precum și o conștientizare mai clară a rolului fiecărui elev în prevenirea bullying-ului. Activitatea a promovat atitudini pro-sociale, consolidând astfel un spirit de solidaritate și respect reciproc în comunitatea școlară.