Treceți la conținutul principal

Experiența de mobilitate Erasmus+ (job shadowing) în Split, Croația: Perspective și Reflecții

Între 13 și 17 mai 2024, am avut oportunitatea de a participa la un program de job shadowing Erasmus+ în Split, Croația. Obiectivul nostru a fost să observăm și să învățăm din practicile educaționale ale diferitelor școli și să obținem o înțelegere mai profundă a sistemului educațional croat. Această experiență ne-a oferit o perspectivă asupra metodelor inovatoare de predare și a modului de organizare a școlilor, pe care dorim să le implementăm și în mediul nostru educațional. Pe parcursul șederii noastre, am vizitat mai multe instituții educaționale, fiecare oferind perspective unice asupra predării și învățării.


Am vizitat Gimnasium 3, o clădire impunătoare ce găzduia patru școli diferite, funcționând în două schimburi. Această instituție promovează un mediu de învățare holistic, având spații dedicate pentru activități extracurriculare, cum ar fi cluburi de jurnalism și sesiuni de dezbateri. Abordarea interactivă a predării a fost evidentă responsabilitate socială. Elevii sunt activ implicați în proiecte precum crearea unei grădini mediteraneene și întreținerea unei mici livezi de măslini, pe care au plantat-o în urmă cu 15 ani. Măslinele sunt recoltate și vândute pentru a susține nevoile financiare ale școlii și în timpul unei lecții de muzică la clasa a IX-a despre perioada Renașterii, unde elevii au explorat această mișcare artistică prin diverse mijloace.



La Osnova Skola Skalice, o școală gimnazială care poartă numele cartierului în care se află, am observat un puternic spirit comunitar. Școala pune un accent deosebit pe sustenabilitate și inițiativele caritabile.
O altă vizită notabilă a fost la Gimnasium V, o școală renumită pentru proiectele sale Erasmus, care se concentrează pe dezvoltarea durabilă. Aici, am asistat la o lecție de geografie ce a integrat elemente de sustenabilitate, încurajând elevii să reflecteze asupra impactului lor asupra mediului. Această lecție interactivă a folosit instrumente digitale precum Aha Slides și Menti pentru a facilita discuțiile de grup și evaluările între colegi.
Unul dintre aspectele care ne-au impresionat a fost modul în care tehnologia este integrată în sistemul educațional croat. În una dintre școlile vizitate, am observat o oră de TIC în care elevii foloseau platforma Loomen pentru a-și trimite temele și pentru a-și evalua proprii colegi. Acest sistem nu doar că promovează responsabilitatea, dar ajută și la dezvoltarea abilităților critice de evaluare.



În altă școală, o lecție de engleză pentru clasa a V-a a început cu un quiz pe platforma Kahoot despre obiectivele turistice din Londra, care a captat atenția elevilor și le-a testat cunoștințele într-un mod interactiv și plăcut. Am fost plăcut surprinse să vedem nivelul ridicat de competență în limba engleză al elevilor din toate clasele vizitate.
Mobilitatea Erasmus+ din Split a fost o experiență valoroasă care ne-a permis să observăm o varietate de strategii didactice și activități extracurriculare menite să îmbunătățească implicarea elevilor și rezultatele învățării. Suntem nerăbdătoare să împărtășim aceste practici cu colegii noștri și să le integrăm în propriile clase. De la utilizarea instrumentelor digitale pentru evaluare, până la promovarea sustenabilității prin proiecte școlare, există numeroase idei pe care le putem adapta pentru a îmbunătăți calitatea educației în instituția noastră.



Această vizită nu doar că ne-a extins orizonturile, ci ne-a consolidat și angajamentul de a dezvolta un mediu de învățare dinamic și incluziv. Așteptăm cu nerăbdare colaborările și schimburile viitoare prin programul Erasmus+, pentru a continua să evoluăm ca educatori și să contribuim la dezvoltarea comunității noastre școlare.
Profesori participanți
Melinte Mihaela 
Lazăr Alina