Între 13 și 17 mai 2024, am avut oportunitatea de a participa la un program de job shadowing Erasmus+ în Split, Croația. Obiectivul nostru a fost să observăm și să învățăm din practicile educaționale ale diferitelor școli și să obținem o înțelegere mai profundă a sistemului educațional croat. Această experiență ne-a oferit o perspectivă asupra metodelor inovatoare de predare și a modului de organizare a școlilor, pe care dorim să le implementăm și în mediul nostru educațional. Pe parcursul șederii noastre, am vizitat mai multe instituții educaționale, fiecare oferind perspective unice asupra predării și învățării.
Am
vizitat Gimnasium 3, o clădire impunătoare ce găzduia patru școli
diferite, funcționând în două schimburi. Această instituție promovează
un mediu de învățare holistic, având spații dedicate pentru activități
extracurriculare, cum ar fi cluburi de jurnalism și sesiuni de
dezbateri. Abordarea interactivă a predării a fost evidentă
responsabilitate socială. Elevii sunt activ implicați în proiecte precum
crearea unei grădini mediteraneene și întreținerea unei mici livezi de
măslini, pe care au plantat-o în urmă cu 15 ani. Măslinele sunt
recoltate și vândute pentru a susține nevoile financiare ale școlii și
în timpul unei lecții de muzică la clasa a IX-a despre perioada
Renașterii, unde elevii au explorat această mișcare artistică prin
diverse mijloace.
La Osnova Skola Skalice, o școală gimnazială
care poartă numele cartierului în care se află, am observat un puternic
spirit comunitar. Școala pune un accent deosebit pe sustenabilitate și
inițiativele caritabile.
O altă vizită notabilă a fost la
Gimnasium V, o școală renumită pentru proiectele sale Erasmus, care se
concentrează pe dezvoltarea durabilă. Aici, am asistat la o lecție de
geografie ce a integrat elemente de sustenabilitate, încurajând elevii
să reflecteze asupra impactului lor asupra mediului. Această lecție
interactivă a folosit instrumente digitale precum Aha Slides și Menti
pentru a facilita discuțiile de grup și evaluările între colegi.
Unul
dintre aspectele care ne-au impresionat a fost modul în care tehnologia
este integrată în sistemul educațional croat. În una dintre școlile
vizitate, am observat o oră de TIC în care elevii foloseau platforma
Loomen pentru a-și trimite temele și pentru a-și evalua proprii colegi.
Acest sistem nu doar că promovează responsabilitatea, dar ajută și la
dezvoltarea abilităților critice de evaluare.
În altă școală, o
lecție de engleză pentru clasa a V-a a început cu un quiz pe platforma
Kahoot despre obiectivele turistice din Londra, care a captat atenția
elevilor și le-a testat cunoștințele într-un mod interactiv și plăcut.
Am fost plăcut surprinse să vedem nivelul ridicat de competență în limba
engleză al elevilor din toate clasele vizitate.
Mobilitatea
Erasmus+ din Split a fost o experiență valoroasă care ne-a permis să
observăm o varietate de strategii didactice și activități
extracurriculare menite să îmbunătățească implicarea elevilor și
rezultatele învățării. Suntem nerăbdătoare să împărtășim aceste practici
cu colegii noștri și să le integrăm în propriile clase. De la
utilizarea instrumentelor digitale pentru evaluare, până la promovarea
sustenabilității prin proiecte școlare, există numeroase idei pe care le
putem adapta pentru a îmbunătăți calitatea educației în instituția
noastră.
Această vizită nu doar că ne-a extins orizonturile,
ci ne-a consolidat și angajamentul de a dezvolta un mediu de învățare
dinamic și incluziv. Așteptăm cu nerăbdare colaborările și schimburile
viitoare prin programul Erasmus+, pentru a continua să evoluăm ca
educatori și să contribuim la dezvoltarea comunității noastre școlare.
Profesori participanți
Melinte Mihaela
Lazăr Alina









